In het vorige artikel over privacy kun je lezen welke gegevens Facebook en Google van jou verzamelt. Dat het gebeurt is een feit, maar hoe doen ze dat? Simpel: door cookies en tracking pixels. Dit heeft alles te maken met de digitale voetafdruk die je achterlaat bij het bezoeken van een website. Het probleem is dat je er vaak niet onderuit komt. Om te bepalen of je er iets aan wilt doen, is het goed om eerst te weten wat een cookie en een tracking pixel precies is. Ook lees je in dit artikel welke bedrijven onder Facebook en Google vallen.

Cookies

Als je op een website komt waarin je gevraagd wordt cookies te accepteren, kun je vaak klikken op ‘meer weten?’ , ‘meer informatie?’ of ‘uitgebreide opties’. In het laatste geval krijg je een keuzemenu met drie categorieën: functionele, analytics en/of advertising cookies. 

  • Functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er gebruikgemaakt van cookies om in te kunnen loggen en te reageren.
  • Analyticscookies. Via bijvoorbeeld Google Analytics worden geanonimiseerde gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kan het bedrijf zien hoe jij de website gebruikt. Op basis daarvan kunnen zij de website verbeteren. Of hun minst geklikte producten uit het assortiment halen en winstgevende producten prominenter presenteren. 
  • Advertisingcookies. Om advertenties te tonen, wordt een cookie van bijvoorbeeld ‘DoubleClick’ geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Adverteerders kúnnen de cookies die zij plaatsen, gebruiken om informatie over bezoekers te verzamelen. (bron: Marketingfacts,2019)

Een keuzemenu met drie gangen. Neem – als het kan – alleen het voorgerecht: functionele cookies. Sinds de AVG/GDPR in mei 2018 van kracht is, zie je dat veel websites duidelijker en eerlijker aangeven welke informatie zij verzamelen. Helaas kom je er soms gewoon niet onder uit. Je gaat een restaurant binnen voor een snelle hap en krijgt vervolgens een standaard driegangen-menu voorgeschoteld…Hopelijk komt daar snel verandering in. Het omgaan met cookies is grotendeels een kwestie van gezond verstand; het fenoneem ‘tracking pixel’ is dat helaas niet, lees hieronder verder hoe dat zit.

Tracking pixel: wat is het?

Een pixel is het kleinste puntje op een beeldscherm en geeft normaal gesproken alleen een kleur weer. Op deze website zie je bijvoorbeeld heel veel witte en lichtblauwe pixels die gebruikt zijn als achtergrond. Bij een tracking pixel is er een stukje code toegevoegd die registreert dat er een bezoeker op de website is aanbeland. Bedrijven kunnen zo zien welke pagina’s of producten het meest bezocht worden en daarmee het populairst zijn. Handig!  Totdat je – nog ingelogd met Facebook of Google – een andere website bezoekt en jouw online gedrag (waar klik je op, hoe lang bekijk je die pagina) geregistreerd wordt. Deze informatie wordt gekoppeld aan jouw profiel. Uit een artikel van NOS blijkt dat nieuwssites (Nu.nl, Volkskrant en NRC), omroepen (VPRO, omroepMAX), politieke partijen en zorgverzekeraars dit ook doen. Die laatste bedrijvengroep is daar gelukkig grotendeels mee gestopt. Lees meer hierover bij de NOS.

Informatie via andere bedrijven

Nog iets interessants: veel bedrijven waar jij ooit een e-mailadres of telefoonnummer hebt achtergelaten, verkopen hun contactlijsten aan Facebook. Dus als je je aangemeld hebt bij een nieuwsbrief of een account bij bijvoorbeeld Wehkamp, is de kans groot dat dit in no-time doorgegeven is, en je ‘op Facebook’ advertenties van deze organisatie ziet. Twee andere manieren om te weten te komen waar jij in geïnteresseerd bent is (1) het bezoeken van fysieke winkels (royaltypassen zoals Bonuskaart en Airmiles) en (2) dataverzamelingsbedrijven. Lees hierover op de website van Facebook zelf.  

Wat we Facebook wel moeten nageven: ze hebben wel hun privacy- en advertentiebeleid afgelopen jaar (2019) een stuk inzichtelijker gemaakt. Klik rechtsboven op de drie horizontale strepen (het hamburgertje) en dan op privacysnelkoppelingen. Hier zie je álle instellingen die met privacy te maken hebben. Kijk dan even bij Advertentievoorkeuren. Daarin vind je ‘Hoe ons systeem bepaalt welke advertenties moeten worden weergegeven’:

  1. Activiteit in Facebook-apps en -services.
  2. Informatie die je hebt gedeeld met een bedrijf 
  3. Overige online activiteit (pixel tracking)

Bij het ‘delen met een bedrijf’ moet je denken aan het volgende: als je aan Flying Blue meedoet, dan heeft KLM jouw gegevens doorverkocht aan Facebook, zodat die gerichter kan adverteren. Facebook beweert zelf dat er geen directe koppeling is tussen jouw Facebookgegevens en de gegevens die zij van andere bedrijven verkrijgen door de tracking pixels. Maar ja, als ze weten wat je politieke voorkeur heeft, in wat voor auto je rijdt en wanneer je in welk vakantieland bent geweest, is het al erg persoonlijk. Lees bij RTL nieuws wat Facebook van je weet.

Waaruit bestaat Facebook?

Voor de goede orde, Facebook is eigenlijk een verzameling van bedrijven, te weten: Facebook, Whatsapp, Instagram, Atlas, Onavo, Moves, Oculus, Masquerade en Crowdtangle. De eerste drie zijn denk ik de meest bekende. De vraag is hoeveel metadata, dus klikgedrag gecombineerd met plaats- en tijdsbepaling, er onderling uitgewisseld wordt. Het zou als bedrijf niet slim zijn als het niet de data gebruikt die het zonder veel moeite kan inzien van de andere dochterondernemingen. Ook al zeggen ze misschien van niet; voor de zekerheid moeten we er vanuit gaan dat de data van alle Facebook-ondernemingen onderling uitgewisseld worden en/of in één grote dataverzameling wordt gestopt. 

Google, het kind van Alphabet

Google, zelf onderdeel van moederbedrijf Alphabet en het meest ingeburgerd vanwege haar zoekmachine, is ook de grootste speler op het gebied van video streaming (Youtube), geografische diensten (Maps), mobiel besturingssystemen (Android), clouddiensten (Drive) en mail (Gmail). De meeste van deze heel handige toepassingen of apps zijn zo ingeburgerd dat we moeilijk zonder kunnen. Ondanks de naamsbekendheid en het – naar mijn mening – verwerpelijke werkwoord ‘Googelen’ is het bedrijf groot en kapitaalkrachtig geworden door online advertenties: Adwords. Ordinair gezegd: het verkopen van advertenties.

Adwords is eigenlijk de STER zoals we die al decennia lang kennen van tv. Dat kon je ook niet wegzappen, maar de beelden en liedjes bleven wel weken in je hoofd zitten. Missie geslaagd.

Online advertenties zijn er in verschillende soorten. Het is namelijk ook mogelijk om te adverteren zonder dat er eerst een analyse van jouw persoonlijke gegevens gedaan wordt. Omwille van onze privacy is het te hopen dat steeds meer adverteerders kiezen voor deze variant. Daarnaast wordt door de overheid gesproken over regelgeving; bijvoorbeeld wat er verzameld, gebruikt en bewaard mag worden. Tot die tijd, moeten we zelf ons gezonde verstand gebruiken.  
Wil je weten wat jij kan doen voor de bescherming van jouw persoonlijke gegevens? Lees dan verder in dit artikel: Hoe beperk je jouw digitale voetafdruk? 


Leestips

  1. Google’s advertentie aanpak: https://www-cbsnews-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.cbsnews.com/amp/news/how-did-google-get-so-big/
  2. Dit weet Facebook allemaal van je: https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/dit-weet-facebook-allemaal-van-je
  3. Aantal zorgverzekeraars stopt met tracking pixel van Facebook: https://nos.nl/artikel/2226957-aantal-zorgsites-stopt-met-tracking-pixel-van-facebook.html


Bedankt voor het lezen en houd de website in de gaten voor meer digiwijsheid.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe komen Facebook en Google aan jouw gegevens?