Bomberbot is een lesmethode waarmee leerlingen spelenderwijs leren denken als een computer. De offline lessen vergen enige voorbereiding, maar zijn verhelderend. Tijdens de online lessen spelen de leerlingen een spel waarbij ze een robot allerlei opdrachten moeten laten uitvoeren. Het spelelement is daarbij duidelijk aanwezig in de zin van: (1) er is een opbouw van heel eenvoudig naar steeds moeilijker en (2) er zijn levels te halen. Het heeft daarmee veel weg van een computergame, wat veel kinderen aanspreekt. Ook als je als leerkracht weinig kaas gegeten hebt van programmeren of games, zijn de lessen eenvoudig te geven.

Met de instructies (links) bepaal je de beweging van de robot (rechts).

Lesdoel

Tijdens de lessen van Bomberbot werken kinderen aan belangrijke 21e eeuwse vaardigheden, zoals kritisch en creatief denkenproblemen oplossensamenwerken en communiceren

Daarnaast dragen lesactiviteiten met Bomberbot bij aan vaardigheden van computational thinking:

  • tekstopdracht omzetten in commando’s
  • nadenken over logica zoals samenstelling (en/of), herhaling (loop) en voorwaarden (als/dan)
  • het opsplitsen van een programmeerprobleem in kleine delen
  • de benodigde commando’s  kiezen en afwegen welke het beste werken
  • debuggen: testen, fouten opsporen en verbeteren

Kinderen oefenen ook hun ict-basisvaardigheden:

  • inloggen op apparaat (Chromebook, iPad, Windows 10)
  • browser openen
  • inloggen met eigen account
  • kiezen van codeblokken met de muis, mousepad of touchscreen. 

Eigenschappen van Bomberbot

  • online game
  • voor groep 5 t/m 8
  • 19 missies
  • 20 of meer opdrachten per missie
  • lesplannen
  • kant-en-klare presentaties
  • leerkrachtdashboard
  • begeleiding  
leerkrachtdashboard Bomberbot

Tips om snel te starten met Bomberbot

  1. Log eerst eens in op het dashboard voor de leerkracht en kijk rustig even rond zodat je er vertrouwd mee raakt. Doe dit ruim voordat je de eerste les hebt gepland. Ook omdat je een aantal keuzes moet maken, zie tip 2.
  2. Keuzemoment: maak zelf accounts voor de hele klas of laat het de leerlingen zelf doen; een mooie gelegenheid om het over online veiligheid te hebben. Als je de gelegenheid hebt, zou ik voor deze optie gaan.
  3. Besteed ook voldoende aandacht aan de offline lessen. Het ‘spelen’ van het Bomberbot-spel moet je zien als verwerking van de les. Door het onderwerp kort en goed te introduceren haal je nog meer uit de lessen.
  4. Laat de kinderen af en toe in tweetallen werken. Door te verwoorden wat ze aan het doen zijn, bedenken ze welke stappen nodig zijn en in welke volgorde. Zo oefenen ze ook de vaardigheid ‘kritisch denken’ uit de 21e eeuwse vaardigheden.
  5. Er is een proefperiode van 30 dagen: kies een moment in het jaar waarop je echt wilt beginnen en meld je dan pas aan.

Aan de slag met Bomberbot

Als je echt wilt beginnen, hoef je niet langer te wachten. Er is een proefperiode van 30 dagen waarin je Bomberbot kan inzetten in de klas. Er staan dan 3 missies klaar (in totaal zo’n 60 opdrachten) die je vanuit het leerkrachtdashboard kunt volgen. Daarnaast beschik je meteen over het lesmateriaal (lessuggesties, vragen en antwoorden) en per les een PowerPoint presentatie. Je krijgt dan een compleet beeld van hoe Bomberbot werkt en hoe je het in de klas inzet. 

Ga dus snel naar www.bomberbot.nl  en meld je aan!


Heb jij tips of ideeën?

Laat een reactie achter en help anderen op weg!

Bomberbot

6.3

Voorbereiding

7.0/10

Differentiatie

5.0/10

Vakoverstijgend

4.0/10

Gebruiksgemak

9.0/10

Voordelen

  • Vanuit de browser
  • Eenvoudig om mee te beginnen
  • Duidelijke lesbeschrijvingen

Nadelen

  • Leerlingaccounts aanmaken
  • Niveau wordt snel erg moeilijk
  • Weinig vakoverstijgend

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Chantal M.

    Dank voor je tips, erg bruikbaar!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bomberbot