Een Micro:bit is een klein programmeerbaar computertje, speciaal ontworpen voor het onderwijs. Met 25 rode LED lichtjes kun je tekst, getallen of iets anders laten zien. Er zijn twee drukknoppen waarmee je een game kan besturen of iets kan starten of stoppen. Een Micro:bit kan ook beweging, snelheid en richting meten. Wil je lampjes aansluiten en laten branden als het donker wordt? Wil je interactie tussen twee Micro:bits of met een smartphone? Dat kan allemaal! Mijn belangrijkste tip: begin eenvoudig en klein.
Lesdoel
Lesactiviteiten met Micro:bit dragen bij aan vaardigheden van computational thinking:
- nadenken over doel en werking van het programmaatje
- nadenken over logica en het verloop van de code
- het opsplitsen van een programmeerprobleem in kleine delen
- de benodigde codeblokken kiezen en afwegen welke het beste werken
- de code testen via de browser en met de hardware (Micro:bit)
- debuggen: fouten opsporen en verbeteren
Daarnaast oefenen kinderen met Micro:bit ook de ict-basisvaardigheden:
- browser en website openen
- slepen van codeblokken met de muis
- gemaakte code downloaden en kopiëren in Windows Verkenner (Windows) of Documenten (Chromebook)
- begrijpen welke onderdelen nodig zijn in een eenvoudige computer
- begrijpen hoe een computer werkt
Eigenschappen van de Micro:bit
- 5 x 5 LED matrix
- 2 programmeerbare knoppen, A, B A+B
- accelerometer (bewegingsmeter) in 3 richtingen (kantelen, schudden, vallen)
- magnetometer (ingebouwd kompas)
- Bluetooth
- verschillende in -en uitgangen
Tips voor de Micro:bit
Tip 1: https://makecode.microbit.org/ Sla deze website op als favoriet of snelkoppeling! En dan zowel op jouw (leerkracht)computer als op die van de leerlingen. Zo hoeven we daar verder geen tijd aan te verspillen.
Tip 2: Begin bij de basis; op de website https://makecode.microbit.org/ staan beginners cursussen die heel goed te volgen zijn. Kinderen hebben dit binnen no-time door. Daar kunnen wij nog wel wat van leren. ; )
Tip 3: Op dezelfde website (oké, kom tie nog één keer: https://makecode.microbit.org/) vind je ook heel gave voorbeeldprojecten ter inspiratie, kijk gerust even rond. Uitgekeken? Kijk ook hier: https://microbit.org/ideas/
Tip 4: Taal veranderen? Dat kan met het tandwieltje, rechts boven. Handig voor als je een lesbrief wilt gebruiken die in een andere taal staat.
Tip 5: Heb je de Micro:bit in de Digi-klooikoffer toegestuurd gekregen dan heb je voldoende materiaal om direct te starten. De Digi-klooikoffer is samengesteld door de stichtingen FutureNL en SamenLekkerKlooien en verspreid door Conrad. Zo’n doosje kun je ook zelf aanschaffen, bijvoorbeeld bij Conrad of Kiwi Electronics.
Tip 6: Eerst koppelen, dan downloaden. Via het tandwieltje kun je het Micro:bit bordje koppelen aan jouw pc zodat je de code direct op de Micro:bit kunt downloaden. Dit scheelt een hoop heen en weer gesleep met het .HEX bestand. Het kan zijn dat je het basisprogramma, de firmware, van de Micro:bit moet upgraden, dat kan via deze link: https://microbit.org/nl/guide/firmware/
Tip 7: Werk je met Windows 10? Er is een speciale app in de Microsoft Store waarmee je nog fijner werkt.
Lesideeën voor de Micro:bit
Op deze website https://www.micro-bit.nl/lesmateriaal vind je een mooi overzicht van een lesopbouw inclusief lesbrieven en nog meer tips & tricks. Voor de beginner zijn er bijvoorbeeld deze mooie en duidelijke Explorer-kaarten. Degenen die echt de diepte in willen (eigenlijk meer middelbare school-niveau) kunnen helemaal los met de Programmer-kaarten.
Het lesboekje bij de Digi-klooikoffer staat ook boordevol toepassingen, met een duidelijke opbouw in moeilijkheid en handige tips om te starten. Een paar toppers:
- steen-papier-schaar (rock-paper-scissor) vind je onder ‘spellen’ op https://makecode.microbit.org/ Simpel te maken en kan lang plezier geven.
- koud-heet: je verstopt één Micro:bit in de klas; met de andere probeer je hem op te sporen. Het licht- en/of geluidsignaal wordt groter als je dichterbij komt. https://makecode.microbit.org/projects/hot-or-cold
Maakonderwijs
Een Micro:bit kun je naast ‘stand-alone’ ook combineren met maakonderwijs. Hieronder zie je een aantal leuke voorbeelden, maar eigenlijk is zo’n beetje alles mogelijk! : )
- Uitbreiding van een bordspel waarbij de Micro:bit als random draaiende pijl fungeert.
- Doolhof waarbij de Micro:bit de richting aangeeft én meet of de knikker binnen 2 minuten heen en weer is gerold
- Voetbalveld met twee Micro:bits om de score te registreren (een vinkje) en bij te houden.
Aan de slag met de Micro:bit
Gebruik je Micro:bit voor de eerste keer dan doe je er goed aan om bij de basis te beginnen en stap voor stap nieuwe invalshoeken toe te voegen. Je kunt de Micro:bit voor allerlei leuke toepassingen gebruiken of het nu een robot of een muziekinstrument is. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bij werken met Micro:bit geldt écht: ‘Proberen is leren’.
Inmiddels is er veel uitbreidingsmateriaal beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld bij Kiwi Electronics voor tal van accessoires. Als er weer een actie komt om 20 Digi-klooikoffers te krijgen, aarzel dan niet en geef je snel op! Check daarvoor de website van FutureNL.
Heb jij tips of ideeën?
Laat een reactie achter en help anderen op weg!
voorbereiding
5
Differentiatie
6.5
Vakoverstijgend
6
Gebruiksgemak
7.5
De Micro:Bit is een kleine computer die in Groot Britannie aan alle leerlingen in het basisonderwijs wordt gegeven. Dit om kinderen in aanraking te brengen met technisch knutselen. Door middel van functie-puzzelstukjes leren de leerlingen op een gemakkelijk manier programmeren. Een Micro:bit heeft o.a. 2 drukknoppen, een display van 5×5 leds, een accelerometer en een kompas.
De reden dat ik hem zo ideaal vind voor kinderen op de basisschool is;
– leerlingen zien direct resultaat op de 25 leds,
– de web-interface is eenvoudig en voorzien van een Micro:Bit-simulatie,
– de web-interface heeft de mogelijkheid om over te schakelen naar JavaScript (programmeertaal),
– de aanschafprijs is relatief laag t.a.v. andere electronica / robots,
– de uitbreiding mogelijkheden naar sensoren via een adapter (zoals Grove of andere merken),
– de uitbreiding naar robotauto’s (zoals Robo:Bit MK3 of Micro:Maqueen)
Mijn tip aan iedereen die met micro:bit wil of gaan beginnen: houd het in het begin eenvoudig. Maak leerlingen eerst vertrouwd met de functieblokken voor je met externe sensoren of robots gaat inzetten. Ik weet dat het heel verleidelijk is om dit te doen, maar laat de leerlingen eerst de code beheersen.