Ozobot is een klein robotje dat de brug slaat tussen de fysieke en digitale wereld. Het robotje, met een grootte van slechts een paar centimeter, is volgepakt met allerlei elektronica. Hij kan lijnen, kleuren en codes herkennen op zowel papier als tablets. De kleine robotjes volgen de patronen waar ze overheen rijden. Ook is de Ozobot te programmeren met de app OzoBlockly door opdrachtblokken te verslepen. Door deze veelzijdigheid kun je er dus alle kanten mee op.

Lesdoelen

Lesactiviteiten met de Ozobot dragen bij aan de 21e eeuwse vaardigheden:

  • Creatief denken: kinderen kunnen hun eigen route, opdrachten of een doolhof verzinnen
  • Problemen oplossen: bij een afgebakende opdracht zoals ‘Wat is de kortste route tussen A en B?’
  • Samenwerken

Daarnaast doet Ozobot een groot beroep op de digitale vaardigheid computational thinking:

  • nadenken over de opdrachten die je de Ozobot wilt laten uitvoeren
  • nadenken over logica: volgorde van opdrachten
  • het opsplitsen van een programmeerprobleem in kleine delen
  • met OzoBlockly: de benodigde codeblokken kiezen en afwegen welke het beste werken
  • testen en debuggen: fouten opsporen en verbeteren

Als kinderen met OzoBlockly aan de slag gaan, werken ze ook aan ICT-basisvaardigheden zoals het openen van de browser en slepen van codeblokken met de muis.

Video: introductie Ozobot

Eigenschappen Ozobot

Ozobot Bit

  • Zo groot als een pingpongbal
  • Opdrachten geven met kleurcodes
  • Of: Programmeren in OzoBlockly-app
  • Oplaadbaar met 6 tegelijk
  • veel lessen beschikbaar
  • voor beginnende programmeurs (6-12 jaar)
  • voor groep 3-8

Ozobot Evo

  • heeft alles wat de Bit-versie heeft
  • licht- & geluidseffecten programmeerbaar
  • infraroodsensor om obstakels te vermijden
  • op afstand bestuurbaar
  • voor gevorderde programmeurs (8-16 jaar) 
  • voor groep 3-8 en onderbouw VO

afbeelding: OzoBlockly editor

Tips om snel te starten met Ozobot

  1. Print de kleurcodes uit zodat je ze eenvoudig kunt opzoeken: Ozobot kleurcodes.
  2. Zorg voor dikke stiften.
  3. Begin met een vel wit papier en teken met potlood een eenvoudige route: een ovaal, cirkel, vierkant…. Belangrijk: vermijd scherpe hoeken. 
  4. Teken eventueel een tweede vorm er half doorheen zodat er kruispunten ontstaan.
  5. Voeg kleurcodes toe voor bochten, snelheidsverandering en rondje om zijn as. Belangrijk: zorg dat de verschillende kleuren aansluiten maar niet overlappen!
  6. Ten slotte trek je de rest van de route over met zwarte stift. 
  7. Wil je starten met OzoBlockly? Open hier de OzoBlockly editor.

Video: Snel starten met Ozobot

Lesideeën voor Ozobot

Met de snelstarttips kun je meteen aan de slag. Wil je liever wat handvatten? Gebruik onderstaande knoppen om naar lessenseries voor de Bit, Evo en Blocky te gaan. Je kunt leerlingen ook laten oefenen met OzoBlockly in een toegankelijke game omgeving.

Kijk voor alle lesbeschrijvingen op https://ozobot-benelux.nl/lesmateriaal/

Ter afsluiting nog een inspirerende video waarbij in plaats van met stiften een houten puzzel gebruikt is; dat scheelt een hoop precisie-werk!

Video: houten puzzel voor de Ozobot


Heb jij tips of ideeën?

Laat een reactie achter en help anderen op weg!

Ozobot

8.5

Voorbereiding

6.0/10

Differentiatie

9.0/10

Vakoverstijgend

10.0/10

Gebruiksgemak

9.0/10

Voordelen

  • Compact formaat
  • Unplugged programmeren
  • Snel aan de slag

Nadelen

  • Werkt alleen met dikke stiften
  • Reageert soms niet goed op kleurcodes
  • Batterij is snel leeg

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ozobot